نحوه تست کمپرسور کولر خودرو
آیا سیستم تهویه ماشین شما هم با مشکل مواجه شده و به اطلاعاتی در خصوص نحوه تست کمپرسور کولر خودرو نیاز دارید؟ قلب تهیه سیستم تهویه خودرو، کمپرسور است. اگر به هر دلیلی کمپرسور به درستی عمل نکند، کل سیستم تهویه از کار میافتد. با ما همراه باشد تا با تست کمپرسور کولر ماشین بیشتر آشنا شوید.
آشنایی با نحوه کار کمپرسور کولر خودرو
کمپرسور کولر خودرو یکی از اجزای کلیدی سیستم تهویه مطبوع است که وظیفه دارد مبرد را در مدار تبرید به گردش درآورد. کمپرسور در واقع یک پمپ است که وظیفه فشردهسازی مبرد را بر عهده دارد. این فرآیند باعث افزایش فشار و دمای مبرد میشود تا آن را به حالت گاز تبدیل کند.
هنگامی که کولر خودرو روشن میشود، یک سیگنال الکتریکی از ماژول کنترل قدرت به کلاچ مغناطیسی کمپرسور ارسال میشود. این کلاچ به کمپرسور اجازه میدهد تا شروع به کار کند. با درگیرشدن کلاچ، نیروی موتور به کمپرسور منتقل میشود و کمپرسور شروع به فشردهسازی مبرد میکند.
با تغییر تنظیمات کولر مانند افزایش دور فن یا کاهش دما، کمپرسور باید توان بیشتری برای تولید هوای خنکتر و با حجم بیشتر فراهم کند. این امر باعث افزایش دور کمپرسور و در نتیجه افزایش فشار و حجم مبرد میشود. آشنایی با نحوه عملکرد کولر خودرو به شما در نحوه تست کمپرسور کولر خودرو کمک بسیاری میکند.
علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو
خرابی کمپرسور کولر خودرو میتواند به مشکلات جدی در سیستم تهویه مطبوع منجر شود و شناسایی زودهنگام این مشکلات میتواند از هزینههای بالای تعمیر جلوگیری کند. در زیر به نشانههای مهم خرابی کمپرسور کولر اشاره شده است:
- عملکرد نوسانی سیستم تهویه مطبوع خودرو
- ناتوانی سیستم تهویه در خنک کردن
- نشت سیال مبرد از سیستم تهویه ماشین
- افزایش مصرف سوخت
- نشت روغن کمپرسور
- مشاهده صدای غیرعادی هنگام روشن کردن کولر
در این میان روغن کاری کمپرسور کولر خودرو از اهمیت ویژهای برخوردار است. عدم روغنکاری مناسب، باعث ایجاد سروصدای غیرعادی در کمپرسور و در نتیجه عملکرد نامناسب کولر خودرو میشود.
شناسایی زودهنگام علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو و آشنایی با نحوه تست کمپرسور کولر خودرو، میتواند به جلوگیری از آسیبهای بیشتر و هزینههای تعمیر بالا کمک کند.
علت خرابی کمپرسور کولر خودرو چیست؟
در خصوص نحوه تست کمپرسور کولر خودرو باید با دلایل مختلف خرابی کمپرسور کولر خودرو آشنا شوید. دلایل مختلفی در رابطه وجود دارد که شناسایی آنها میتواند به پیشگیری از مشکلات جدیتر و کاهش هزینههای تعمیر کمک کند.
خرابی کلاچ خودرو
ایراد در کلاچ کمپرسور کولر خودرو یکی از عوامل مهمی است که میتواند باعث اختلال در عملکرد سیستم تهویه مطبوع شود. اگر کلاچ بهدرستی عمل نکند، ممکن است نتواند کمپرسور را بهدرستی درگیر کند. کلاچ نکردن کمپرسور خودرو میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از این دلایل عبارتاند از:
- ساییدگی و فرسایش کلاچ
- اشتباه نصب کردن کلاچ
- مشکل در سیمکشی برق کولر
فاصله میان پولی و کلاچ
فاصله بین پولی و کلاچ کمپرسور یکی از عوامل کلیدی در عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع خودرو است. فاصله مناسب بین پولی و کلاچ برای ایجاد درگیری صحیح بین این دو قطعه ضروری است. بررسی منظم فاصله بین پولی و کلاچ از عوامل مورد توجه در نحوه تست کمپرسور کولر خودرو است.
رله کمپرسور
رله کمپرسور وظیفه کنترل جریان برق به کمپرسور را بر عهده دارد. زمانی که سیستم تهویه مطبوع فعال میشود، رله باید برق لازم را به کمپرسور ارسال کند تا عمل خنککنندگی توسط کولر آغاز شود. اگر رله خراب شود، ممکن است کمپرسور به طور کامل خاموش شود و سیستم تهویه مطبوع نتواند کار کند.
آشنایی با نحوه تست کمپرسور کولر خودرو
با تست کمپرسور کولر خودرو شما میتوانید به راحتی علت خرابی آن را بیابید و در پی تعمیر آن باشید. قبل از انجام هرگونه تست، اطمینان حاصل کنید که خودرو خاموش است و ایمنی لازم رعایت شده است.
بررسی اولیه کمپرسور
ابتدا خودرو را روشن کرده و اجازه دهید برای چند دقیقه کار کند. سپس خودرو را خاموش کنید و به صورت چشمی کمپرسور را بررسی کنید.
تست کلاچ کمپرسو
کمپرسور را پیدا کنید و اتصال آن به منبع تغذیه را قطع کنید. بعد از آن مولتیمتر را اینگونه تنظیم کنید که در حالت اندازهگیری ولتاژ مستقیم (DC) قرار بگیرد و یکی از پراپهای مولتیمتر را به ترمینال کلاچ کمپرسور و پراپ دیگر را به قطب منفی باتری متصل کنید.
در حالت ایدهآل باید عددی بین 10 تا 16 ولت روی نمایشگر مولتی متر مشاهده کنید. اگر مقدار ولتاژ کمتر از 10 ولت بود، نشاندهنده وجود مشکل در سیمکشی کلاچ است.
تست سوئیچ فشار کمپرسور کولر
مولتی متر را روی حالت اهم سنج تنظیم کنید. پراپهای مولتی متر را به پایانههای 5 و 7 یا 6 و 8 سوئیچ فشار متصل کنید. مقدار مقاومت باید برابر با صفر باشد. اگر مقاومت بیشتر از این مقدار بود، نشاندهنده وجود مشکل در سوئیچ فشار است.
تست فشار کمپرسور کولر
فشار گاز مبرد در خروجی کمپرسور را اندازهگیری کنید. فشار باید در محدوده مشخصی قرار داشته باشد که بسته به نوع گاز مبرد و شرایط کارکرد سیستم متفاوت است. اگر فشار خارج از محدوده مجاز باشد، ممکن است نشاندهنده مشکل در کمپرسور یا سیستم تهویه مطبوع باشد.
امداد خودرو پایتخت؛ سریع و مطمئن!
امداد خودرو پایتخت، با تیم متخصص و تجهیزات حرفهای خود، خدمات امدادرسانی را به صورت سریع و کارآمد ارائه میدهد. مکانیک سیار در همدان و امداد خودرو در همدان دارای تجهیزات حرفهای جهت تعمیر در محل هستند که با دقت هرچه تمام به رفع مشکل شما میپردازند.
همچنین این مجموعه خدماتی مطمئن در خصوص حمل خودرو در همدان توسط جرثقیل خودرو همدان و دیگر خودروهای یدک کش در نهایت ایمنی به مشتریان ارائه میدهد.
سخن پایانی
کمپرسور کولر خودرو یکی از اجزای مهم سیستم تهویه مطبوع است. جهت آشنایی با نحوه تست کمپرسور کولر خودرو نیاز است که با اجزای اصلی آن آشنا شده که در این مقاله به توضیح آنها پرداختهایم.
پیشنهاد میشود هر ۱۰ هزار کیلومتر یکبار با مراجعه به تعمیرگاه، وضعیت سلامت سیستم تهویه مطبوع را چک کنید. انجام این کار قبل از آغاز فصل گرما به جلوگیری از بروز مشکلات کمک میکند.
سؤالات متداول
۱. چطور بفهمم که کمپرسور کولر خودرو خراب شده است؟
صدای تقتق، نشت مبرد یا روغن در اطراف کمپرسور و کاهش قدرت خنککنندگی میتواند از علایم خرابی کمپرسور کولر خودرو باشد.
۲. چه چیزی باعث خرابی کمپرسور کولر خودرو میشود؟
عوامی مانند خرابی کلاچ کمپرسور، استفاده نادرست از کولر، نشت مبرد و… میتوانند باعث خرابی کمپرسور کولر خودرو شوند.
۳. چرا کمپرسور کولر خودرو در حین کار صدا میده؟
صداهای غیر عادی ممکن است مربوط به خرابی اجزای داخلی مانند کلاچ کمپرسور باشد.
تعرفه خدمات امداد خودرو پایتخت:
شرح اجرت خدمات | موقعیت جغرافیایی | نیسان زنجیری | نیسان چرخگیر | هزینه حمل بیش از ۱۰ کیلومتر | |
ا | اجرت بکسل خودرو های تیپ ۸ تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ٢,٧٠٠,٠٠٠ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ
80،000ریالبه هزینه پایه اضافه می شود در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ 95،000ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ٣,٧٠٠,٠٠٠ | |||
2 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |||
3 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | |||
اجرت بکسل کلیه خودروها با خودرو سوار تا ۱۰ کیلومتر |
شهر و جاده |
۵,۲۴۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال هزینه پایه اضافه می شود.
در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
سایر مقالات:
بدون دیدگاه