سیستم کنترل فشار باد تایر یا همان TPMS چیست؟
آیا تاکنون سیستم هشدار خودرو توجه شما را به میزان فشار باد تایر جلب کرده است؟ امروزه با پیشرفت در خودروهای مدرن کوچکترین نوسانات در میزان باد لاستیک بهوسیله سیستم هشداردهنده سنجیده میشود. آشنایی با نحوه عملکرد این سیستم و میزان باد لاستیکها برای رانندگان لازم است.
سیستم کنترل فشار باد تایر چیست؟
سیستم TPMS یکی از مدرنترین سیستمها در خودروهای پیشرفته و بروز است که وقتی تایر ماشین با کمبود باد مواجه باشد، بهموقع هشدار میدهد و از بروز هرگونه تصادف ناشی از کمباد بودن جلوگیری میکند. به پنل داشبورد توجه کنید، نشان زرد رنگ شبیه نعل اسب با علامت هشدار درون آن را میبینید.
علامت نعلی شکل میزان کم یا زیاد بودن باد چرخها را نشان میدهد. سرعت نیروی گریز از مرکز هر چرخ را سیستم TPMS اندازهگیری میکند که بر اساس سرعت، حرکت چرخها چگونه بوده و فشار باد لاستیک چند بار است. با کمشدن سرعت تا حدود 20 کیلومتر در ساعت سیستم کنترل فشار به حالت آمادهباش در میآید.
انواع سیستمهای تنظیم باد لاستیک
بروز حوادث پیدرپی در اثر کمبود فشار باد لاستیکها منجر به تصویب قانونی شده که در همه خودروهای تولیدی باید از سیستم TPMS استفاده شود و میزان باد تایرها برای هر خودرو متفاوت است.
بهعنوانمثال جدول تنظیم باد لاستیک تارا با خودروهای دیگر متفاوت است. بهطورکلی سیستم باد تایرها به دو صورت در نحوه عملکرد برای ماشینهای مختلف بهکاررفته است.
سیستم تنظیم فشار باد لاستیک غیرمستقیم
سنسورهای استفاده شده در سیستم غیرمستقیم دقیقاً شبیه به سنسورهای موجود در سیستم ترمز ضد قفل هستند. عملکرد این سیستم بهگونهای میزان سرعت و دور چرخ را با دیگر چرخها مقایسه کرده و در صورت اختلال نشانگر فشار باد تایر نوسانات را روی پنل نمایش میدهد.
سیستم تنظیم فشار باد لاستیک مستقیم
در سیستم مستقیم بر خلاف غیرمستقیم از سنسورهای ترمز و محاسبه سرعت و چرخش تایر استفاده نمیکند. در این سیستم برای سنجش میزان فشار باد لاستیکها از سنسورهای پایش فشار به طور مستقیم در تایرها استفاده میشود.
درجه تنظیم باد لاستیک خودرو چگونه است؟
به نظر شما اندازه استاندارد باد لاستیک چند است؟ اندازه مجاز میزان باد لاستیک تارا و دیگر ماشینها توسط کارخانه تولیدکننده تعیین میشود. درجه مناسب و میزان باد لاستیک 205 سمند بهوسیله برچسبی بر قسمت داخلی درب سمت راننده قرار دارد؛ در غیر این صورت به دفترچه راهنما خودرو مراجعه کنید.
با هر بار بنزینزدن، 10 درجه تغییر درجه دما و یا ماهیانه یکبار زمانهای مناسب برای تنظیمکردن باد لاستیکها هستند. در خودروهایی که بار در صندوقعقب حمل میکنند یا خودروهای دوگانهسوز توصیه میشود که باد لاستیکهای عقب 2 واحد بیشتر از حالت استاندارد باشد.
برای افزایش عمر مفید و بهبود عملکرد لاستیکها بهتر است، فشار باد تایر را در حالت مناسب قرار دهید. اگر هم در این زمینه مهارتی ندارید این کار را به کارشناسان امدادخودرو بسپارید.
شرایط آبوهوایی تأثیرگذار بر باد لاستیک خودرو
میزان فشار باد لاستیک در تابستان و زمستان باید بین 30 تا 35 PSI باشد و با 5 درجه تغییر در دمای هوا میزان فشار باد لاستیک هم تغییر میکند. برای نمونه با کاهش 15 درجه دمای هوا میزان فشار باد تایر در سرما باید 10 درصد کم شود.
فشار باد تایر در گرما و در فصل تابستان بیثبات میشود. باید توجه کنید که با تغییر 12 درجه تغییر در دما و افزایش آن 1 اینچ بر فشار تایر افزوده میشود. بهعنوانمثال اگر باد لاستیک 35 PSI است، باید در روزهای گرم به 40 PSI برسد.
خدمات امداد خودرو پایتخت؛ دستمزد اعتماد شما!
پیچیدگی در سیستمهای خودرو و تجربه تعمیر بیکیفیت بیشتر مواقع رانندگان را سردرگم میکند. تیم باتجربه و کاربلد امداد خودرو همدان علاوه بر ارائه خدمات شایسته و تضمینشده حمل خودرو همدان را با رعایت کلیه استانداردها، بهدرستی انجام میدهد.
درصورتیکه امدادرسان تشخیص بر انتقال خودرو به تعمیرگاه را دهد، بدون نگرانی با یدککش در همدان یا جرثقیل خودرو همدان تماس بگیرید. افرادی که حتی یکبار از خدمات امدادخودرو پایتخت بهرهمند شدهاند؛ برای آسودگی خیال همنوعان تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
سخن پایانی
افزایش خرابیهای خودرو منجر به بروز حوادثی ناگوار شده که در بیشتر مواقع امکان جبران نیست. قبل از مسافرت رفتن خودرو را بررسی و از فشار باد تایرها مطمئن شوید. امدادخودرو همدان خدمات تعمیری خودرو را برای آغاز سفری مطمئن توسط کارشناسان مجرب و خبره به مردم ارائه میدهد.
سؤالات متداول
- برای تنظیم باد لاستیک از چه فشارسنجی استفاده میشود؟
فشارسنج دیجیتالی و فشارسنج آنالوگ
- چه زمانی بهتر است باد لاستیک اندازه شود؟
وقتی که باد لاستیک سرد باشد بهترین زمان برای اندازهگیری آن است.
- سیستم TPMS چیست؟
یک نوع سیستم خودرو است که در صورت کم شدن باد تایر هشدار میدهد.
تعرفه خدمات امداد خودرو پایتخت:
شرح اجرت خدمات | موقعیت جغرافیایی | نیسان زنجیری | نیسان چرخگیر | هزینه حمل بیش از ۱۰ کیلومتر | |
ا | اجرت بکسل خودرو های تیپ ۸ تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ٢,٧٠٠,٠٠٠ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ
80،000ریالبه هزینه پایه اضافه می شود در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ 95،000ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ٣,٧٠٠,٠٠٠ | |||
2 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |||
3 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | |||
اجرت بکسل کلیه خودروها با خودرو سوار تا ۱۰ کیلومتر |
شهر و جاده |
۵,۲۴۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال هزینه پایه اضافه می شود.
در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
سایر مقالات :
بدون دیدگاه