آیا چرخ ماشین شما هم صدا میدهد و میخواهید سریع بدانید که علت صدا دادن چرخ ماشین چیست؟ علت صدای غیرعادی چرخ های ماشین میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. سلامتی چرخها در هنگام رانندگی به خصوص در سرعت بالا از اهمیت ویژهای برخوردار است.
به همین دلیل مطالعه این مطلب امری ضروری برای تمام رانندگان است. در ادامه با ما همراه باشید و با مهمترین علت صدای چرخ ماشین آشنا شوید.
علت صدا دادن چرخ جلو هنگام حرکت
صدای غیرعادی چرخها هنگام حرکت خودرو میتواند ناشی از چندین عامل مختلف باشد. در صورت شنیدن صدای غیرعادی از چرخها، بهتر است خودرو را به یک مکانیک ماهر نشان دهید تا مشکل به طور دقیق تشخیص داده و از خطرات احتمالی جلوگیری شود.
خرابی لنت ترمز خودرو
یک علت صدا دادن چرخ ماشین میتواند مربوط به خرابی لنت ترمز ماشین باشد. صدای سوت یا جیرجیر هنگام ترمز گرفتن معمولاً نشانهای از کثیفی یا فرسودگی لنتهای ترمز است. این صدا میتواند به دلیل تماس فلز لنت با دیسک ترمز یا وجود گردوغبار و کثیفی روی لنتها و دیسکها ایجاد شود.
جنس، سایز و نوع آج لاستیک
مواد اولیه و طراحی لاستیکها تأثیر زیادی بر روی عملکرد و صدای تولید شده توسط آنها دارند. مقدار کائوچو در ترکیب لاستیک میتواند بر نرمی و سفتی آن تأثیر بگذارد. لاستیکهای نرمتر معمولاً سروصدای کمتری تولید میکنند، درحالیکه لاستیکهای سفتتر ممکن است صدای بیشتری داشته باشند.
همچنین، سایز بزرگتر لاستیکها معمولاً باعث افزایش سروصدا میشود. شکل و عمق آج لاستیک نیز نقش مهمی در تولید صدا دارد. لاستیکهایی با آج عمیق و طراحی خاص ممکن است به دلیل ایجاد نویز هوا و تماس بیشتر با سطح جاده، صدای بیشتری تولید کنند.
خرابی بلبرینگ چرخ خودرو
خرابی بلبرینگ چرخ ماشین مهمترین علت صدا دادن چرخ ماشین است. بلبرینگ چرخ یکی از اجزای حیاتی سیستم تعلیق و چرخهای خودرو است و عملکرد صحیح آن برای حرکت روان و ایمن خودرو ضروری است.
بلبرینگ چرخ به کاهش اصطکاک بین چرخ و دیفرانسیل کمک میکند و اجازه میدهد که چرخها بهراحتی بچرخند. صدای تق تق چرخ جلو در دست انداز میتواند از خرابی بلبرینگ و عملکرد نادرست آن باشد.
خرابی کاسه چرخ خودرو
کاسه چرخ نقش بسیار مهمی در سیستم ترمز خودرو ایفا میکند. کاسه چرخ بهعنوان یک سطح تماس برای لنتهای ترمز عمل میکند. وقتی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد، لنتها به کاسه چرخ فشار میآورند و باعث ایجاد اصطکاک میشوند که در نتیجه سرعت چرخش چرخها کاهش مییابد.
اگر کاسه چرخ دچار خرابی یا سایش شود، ممکن است صداهای غیرعادی از جمله تقتق یا صدای ساییدگی شنیده شود. ممکن است علت صدا دادن لاستیک جلو ماشین یا علت صدای چرخ عقب خودرو به دلیل خرابی کاسه چرخ باشد.
علت صدا دادن چرخ ماشین هنگام دور زدن
صدای چرخها هنگام دور زدن یا تغییر مسیر در معابر میتواند ناشی از چند عامل مختلف باشد. اگر صدای چرخها غیرعادی به نظر میرسد یا افزایش یافته است، بهتر است خودرو را بررسی کنید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
خرابی کلگی پلوس
یک علت صدا دادن چرخ ماشین میتواند خرابی کلگی پلوس باشد. پلوسها وظیفه انتقال نیروی دورانی از دیفرانسیل به چرخها را بر عهده دارند. این انتقال نیرو به چرخها اجازه میدهد که خودرو به جلو یا عقب حرکت کند.
اگر پلوس دچار خرابی شود، معمولاً صدای چرخها شنیده میشود. این صداها ناشی از عدم تطابق و انتقال نادرست نیرو بین دیفرانسیل و چرخها است. یک علت صدای چرخ سمت راننده میتواند مربوط به خرابی پلوس باشد.
خرابی دنده هرزگرد یا دیشلی دیفرانسیل
دنده هرزگرد یا دیشلی که به آن دنده مخروطی نیز گفته میشود یکی از اجزای کلیدی دیفرانسیل خودرو است که نقش مهمی در انتقال نیرو و حفظ تعادل خودرو دارد.
در هنگام دور زدن، چرخهای داخلی و خارجی خودرو باید با سرعتهای مختلفی بچرخند. دنده هرزگرد این امکان را فراهم میکند تا چرخها با نسبتهای مناسب حرکت کنند و از لغزش یا عدم تعادل جلوگیری شود. یکی از نشانههای خرابی دنده هرزگرد، ایجاد صدای چرخها، به ویژه هنگام دور زدن است.
بالانس نبودن چرخها
بالانس نبودن چرخها میتواند به مشکلات متعددی منجر شود که یک علت صدا دادن چرخ ماشین مربوط به بالانس نادرست چرخها است به این صورت که در هنگام چرخاندن فرمان، اگر چرخها بالانس نباشند، ممکن است صدایی از ناحیه چرخها به گوش برسد.
این صدا معمولاً ناشی از سایش نامنظم لاستیکها یا فشار اضافی بر روی اجزای جلوبندی است. نگهداری منظم و بررسی وضعیت چرخها و جلوبندی خودرو میتواند به جلوگیری از مشکلات جدیتر و افزایش ایمنی در هنگام رانندگی کمک کند.
کم باد بودن لاستیک خودروها
کم باد بودن لاستیکها، یک علت صدا دادن چرخ ماشین است. وقتی باد لاستیکها کم باشد، سطح تماس لاستیک با جاده افزایش مییابد. این افزایش سطح تماس باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه تولید صدا میشود. این صدا معمولاً بهخصوص در حین دور زدن بیشتر به گوش میرسد.
امداد خودرو پایتخت؛ سریع، ایمن و مطمئن!
امدادخودرو پایتخت یکی از گزینههای مطمئن و حرفهای برای رفع مشکلات خودرو در مواقع بحرانی است. تیمهای مکانیک سیار بهار، مکانیک سیار ملایر، مکانیک سیار نهاوند و… با تجربه و مهارت بالا به سرعت به محل حادثه مراجعه کرده و مشکلات خودرو را در همان جا رفع میکنند.
همچنین، در صورتی که مشکلات خودرو به حدی باشد که تعمیر در محل ممکن نباشد، امداد خودرو پایتخت خدمات خودروبر همدان، خودروبر نهاوند، خودروبر کبودرآهنگ و… را ارائه میدهد. این حمل و نقل با استفاده از جرثقیل خودرو با رعایت استانداردهای ایمنی انجام میشود تا از آسیب بیشتر به خودرو جلوگیری شود.
سخن پایانی
علت صدا دادن چرخ خودرو میتواند ناشی از عواملی مختلفی همچون، خرابی بلبرینگ چرخ، بالانس نبودن چرخها، خرابی پلوس، خرابی لنت ترمز و… باشد که در این مقاله به طور مفصل به بیان هرکدام از این موارد پرداختهایم.
در صورت شنیدن هر گونه صدای غیرمعمول از چرخهای خودرو، بهتر است به سرعت به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل بررسی و رفع شود. نادیده گرفتن این صداها میتواند منجر به مشکلات جدیتر و هزینههای بالاتر در آینده شود.
سؤالات متداول
۱. چرا چرخهای جلو ماشین هنگام حرکت صدا میدهند؟
خرابی بلبرینگ، عدم تراز بودن چرخها و فرسودگی لنتها
۲. آیا صدا دادن چرخهای ماشین خطرناک است؟
بله صدای غیر عادی میتواند ناشی از خرابی سیستم داخلی خودرو باشد و منجر به خرابیهای بیشتر و خطرات ایمنی شود.
۳. چرا صدای چرخها هنگام دور زدن زیاد میشود؟
این افزایش صدا میتواند ناشی از فشار بیشتر بر روی بلبرینگها و اجزای سیستم تعلیق در هنگام دور زدن باشد.
تعرفه خدمات امداد خودرو پایتخت:
شرح اجرت خدمات | موقعیت جغرافیایی | نیسان زنجیری | نیسان چرخگیر | هزینه حمل بیش از ۱۰ کیلومتر | |
ا | اجرت بکسل خودرو های تیپ ۸ تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ٢,٧٠٠,٠٠٠ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ
80،000ریالبه هزینه پایه اضافه می شود در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ 95،000ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ٣,٧٠٠,٠٠٠ | |||
2 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |||
3 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | |||
اجرت بکسل کلیه خودروها با خودرو سوار تا ۱۰ کیلومتر |
شهر و جاده |
۵,۲۴۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال هزینه پایه اضافه می شود.
در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
سایر مقالات:
بدون دیدگاه