در مسیر جادهای یخ زده برای عبور با ماشین و لیز نخوردن آن از چه وسیلهای استفاده میشود؟
آیا تاکنون رانندگی در برف و یخ شما را به چالش کشانده است و نمیدانستید که برای لیز نخوردن ماشین چه باید کرد؟ فقط تجربه رانندگی در جادهای لیز و یخزده میتواند سختیهای آن را توصیف کند. در این مقاله به نکات مهمی برای رانندگی در برف و یخبندان اشاره میشود.
شیوه صحیح رانندگی در برف و باران
رانندگی در شرایط محیطی متفاوت، مستلزم رعایت نکات ویژهای است. برفوباران سطوح خیابان را لغزنده و رانندگی را دشوار میکند. در هوای سرد و جادههای لیز روی دیفرانسیل حساب نکنید؛ البته شاید خودروهای دو دیفرانسیل کنترل بیشتری دارند؛ ولی باز هم جوانب احتیاط را رعایت کنید.
باید نکاتی را زمان رانندگی در برف و یخ رعایت کنید تا رانندگی ایمنی داشته باشید؛ این نکات عبارتاند از:
- انجام رانندگی با سرعت مجاز و پرهیز از سبقت گرفتن
- پرهیز از شتابگیری و گرفتن ترمز ناگهانی
- برای جلوگیری از چرخش لاستیکها انجام رانندگی با دندهسنگین
- کمتر ترمزگرفتن و استفاده از سیستم کنترل پایداری
- رانندگی آرام بهخصوص در پیچهای سخت
- استفاده از عینکآفتابی و مهشکن خودرو
آمادهسازی خودرو برای رانندگی در برف و یخ
اگر قصد سفر یا رانندگی در شرایط جوی نامناسب مانند برفوباران را دارید توصیه میشود، پیش از رانندگی ماشین را برای قرارگیری در جادههای لغزنده آماده کنید. با توجه و بررسی نکات زیر قطعاً از خطرات احتمالی فاصله خواهید گرفت.
سلامت چراغ خودرو
هنگام بارش برف یا در روزهای برفی میزان روشنایی هوا کمتر از روزهای عادی است. همه چراغهای جلو، عقب، نوربالا، نورپایین و مهشکن باید سالم باشند. در رانندگی با دید کم از لبه سمت راست جاده کمک بگیرید و بهجای نورپایین از مهشکن استفاده کنید.
تمیزکردن شیشه خودرو
برای رانندگی در برف و یخ باید راننده دید مناسب را داشته باشد. قبل از حرکت شیشه را خوب تمیز کنید و از مواد ضد بخار درون ماشین استفاده کنید تا بخار روی شیشه مانع دید مناسب نباشد. در صورت یخزدگی شیشهها اصلاً از آب گرم استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است اختلاف دما باعث ترکخوردگی شود.
تست توان باطری
در زمستان معمولاً توان باطری کاهش پیدا میکند؛ پس بهتر است قبل از حرکت باطری خودرو را چک کنید تا از پر بودن توان باطری مطمئن شوید. البته توصیه دیگر داشتن شماره تماس از نیروهای امدادخودرو جادهای است که در صورت غافلگیری عملیات باطری به باطری را انجام دهند.
بررسی میزان بنزین
هیچچیز بدتر از اتمام بنزین آن هم در جادهای لغزنده و هوایی برفی نیست. میزان بنزین موجود در باک را بادقت بررسی کنید و حتی قبل از حرکت سری به پمپبنزین بزنید تا هیچ شکی برای شروع سفر باقی نماند. نگران نباشید، سوخترسانی جزو خدمات امدادرسانان جادهای است.
بررسی ترمز خودرو
مهمترین دلیل برای جلوگیری از وقوع حادثه در جادههای لغزنده استفاده مناسب از سیستم ترمز است؛ البته ترمزگرفتن در برف اصول خاصی دارد که در صورت عدم رعایت باعث انحراف خودرو خواهد شد. سیستم ترمز و سیستم کنترل پایداری در خودرو بهترین کمک برای کنترل لاستیکها حین رانندگی در سربالایی برفی است.
داشتن زنجیر چرخ
زنجیرچرخ سالم و بدون پارگی برای استفاده هنگام رانندگی در برف و یخ لازم است. رانندگی در برف بدون زنجیر چرخ موجب میشود که ماشین بکسواد کند. درضمن این نکته را بهخاطر بسپارید که قبل حرکت چند بار زنجیرچرخ را بهصورت آزمایشی ببندید.
رانندگی در برف با دنده اتوماتیک
برای رانندگی در برف و یخ با ماشینهای دندهاتومات، باید دنده را روی 2 یا L گذاشت در این شرایط فقط خودرو روی دنده 2 قرار میگیرد. درصورتیکه گیربکس خودرو تیپ ترونیک باشد با علامت مثبت و منفی میتوانید، کنترل دنده را دستی کنید.
آپشن جالبی که خودروهای اتوماتیک دارند دکمه Snow Mode است که بهوسیله آن از چرخش بیهوده چرخها و بکسواد ماشین در برف جلوگیری میشود.
امدادخودرو پایتخت؛ همراه همیشگی رانندگان
رانندگان زیادی از رانندگی در شرایط سخت واهمه دارند، اما امروزه با وجود امدادرسانان جادهای و دایره وسیع خدمات انجام شده این ترس بهمراتب کمتر شده است. امدادخودرو همدان پایگاههای متعددی را در محورهای استان قرار داده تا در کوتاهترین زمان کنار امدادخواه باشند.
جرثقیل خودرو در همدان و یدککش همدان تعدادی خودرو امدادی در پایگاههای ثابت مستقر کرده تا حمل خودرو در همدان با رعایت کلیه نکات ایمنی توسط افراد آموزشدیده بهدرستی انجام شود.
سخن پایانی
رانندگی در برف و یخ کار سختی است که مستلزم داشتن مهارت، تجربه و آرامش است. حتی اگر یک راننده باتجربه هستید از شتابزدگی بپرهیزید؛ زیرا عجله، سرعت و سبقت احتمال وقوع حادثه را بالا میبرد. با فراهمکردن کلیه شرایط سفر باز هم داشتن شماره امدادخودرو خالی از لطف نیست.
سؤالات متداول
- دکمه Snow Mode برای چیست؟
با استفاده از دکمه برف در ماشینهای اتوماتیک، ماشین با دندهسنگین حرکت کرده و از چرخش بیجهت چرخها جلوگیری میشود.
- اگر لغزندگی جاده زیاد باشه و ماشین کنترل نشه چه کار کنیم؟
باد لاستیکها را کم کنید تا چسبندگی میان لاستیک و جاده ایجاد شود.
تعرفه خدمات امداد خودرو پایتخت:
شرح اجرت خدمات | موقعیت جغرافیایی | نیسان زنجیری | نیسان چرخگیر | هزینه حمل بیش از ۱۰ کیلومتر | |
ا | اجرت بکسل خودرو های تیپ ۸ تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ٢,٧٠٠,٠٠٠ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ
80،000ریالبه هزینه پایه اضافه می شود در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ 95،000ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ٣,٧٠٠,٠٠٠ | |||
2 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |||
3 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | |||
اجرت بکسل کلیه خودروها با خودرو سوار تا ۱۰ کیلومتر |
شهر و جاده |
۵,۲۴۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال هزینه پایه اضافه می شود.
در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
سایر مقالات :
بدون دیدگاه