آیا از وضعیت باتری ماشین خود اطلاع دارید و دلایل خرابی باتری خودرو را میشناسید؟ اکثر رانندگان به باتری ماشین توجه نمیکنند؛ مگر اینکه خراب شود و آنها را با مشکل روبرو کند. نتیجه خرابی باتری، روشن نشدن موتور است که بیشتر در فصول سرد و بارانی اتفاق میافتد.
اگر با خرابی باتری خودرو مواجه شدهاید یا میخواهید از طریق آشنایی با دلایل و علائم خرابی باتری خودرو از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید، با ما همراه شوید تا شما را راهنمایی کنیم. همچنین میتوانید خدمات امداد خودرو پایتخت را با شمارهگیری 09188167940 در کمتر از 20 دقیقه دریافت کنید.
اصلیترین دلایل خرابی باتری خودرو
دماهای شدید، استفاده نادرست از خودرو و عمر وسیله نقلیه بر قدرت باتری تأثیر میگذارند؛ اما قبل از هر چیز باید بدانید که چه دلایلی باعث میشوند تا باتری دچار مشکل شود. 7 مورد اصلی از دلایل خراب شدن باتری خودرو و نحوه برطرف کردن این مشکلات را در این بخش شرح میدهیم.
1. کاهش ظرفیت باتری
اگر وسیله نقلیه به طور مداوم مورد استفاده قرار گیرد، باتری در نهایت باز هم از کار میافتد. دینام باید باتری را به آرامی شارژ کرده تا از شارژ بیش از حد جلوگیری کند؛ اما همچنین باید آنقدر سریع شارژ شود تا حالت شارژ به 100% برگردد یا سولفات سرب روی صفحات متبلور شده و باعث از دست دادن دائمی ظرفیت شود.
کار کردن با خودرو به طور معمول برای جلوگیری از کاهش ظرفیت باتری به تنهایی کافی نیست؛ زیرا سیستم شارژ به خودی خود به اندازه کافی هوشمند نیست. یک شارژر هوشمند روی باتری شما در طول شب میتواند شارژ کامل باتری را تضمین و گاهی باتری را به تبلور معکوس تبدیل کند.
2. سولفاته شدن باتری
هنگامی که باتری کامل شارژ نمیشود و کریستالیزاسیون روی صفحات اتفاق میافتد، فرایند سولفاته شدن به عنوان یکی از دلایل خرابی باتری خودرو رخ میدهد. با این حال، زمانی که باتری اجازه تخلیه کامل داشته باشد، سولفاته شدن به میزان قابلتوجهی اتفاق افتاده و زمانی که بدون شارژ ذخیره میشود، بدتر میشود.
کریستالهای بزرگ روی صفحات منفی تشکیل میشوند و سطح ماده فعال باتری را کاهش میدهند. سولفاته نرم اغلب با شارژ بیش از حد باتری به مدت 24 ساعت برای حل کردن کریستالها قابل تغییر است؛ اما سولفاته شدن سخت، یک آسیب دائمی و از علت های خرابی باتری ماشین است.
3. صفحات شکسته از لرزش
یکی دیگر از دلایل خرابی باتری خودرو، شکستن صفحات بر اثر لرزش است. وسایل نقلیهای با باتریهای سرب اسیدی که در سختترین محیطهایی که میتوانید تصور کنید قرار میگیرند، همواره در معرض لرزش هستند و این لرزش میتواند به صفحات داخلی باتری آسیب برساند.
شما نمیتوانید باتری را با صفحات داخلی شکسته اصلاح کنید؛ اما برخی از مدلهای باتری کمتر در معرض آسیب در این شرایط سخت هستند. تست خرابی باتری ماشین در مواقع مختلف میتواند اطلاعات بیشتری از وضعیت آن به شما بدهد.
4. خراب شدن قاب باتری
معمولاً قاب باتری ماشین از جنس رزین پلی پروپیلن است و مقاومت زیادی در برابر ضربه دارد؛ اما ضد آسیب نیست! در صورت مساعد بودن شرایط ممکن است تاب خورده یا ترک بخورد و نتیجه آن آسیب داخلی یا نشت الکترولیت است.
تورم یا باد کردن باتری زمانی رخ میدهد که بیش از حد شارژ میشود یا زمانی که الکترولیت در داخل یخ میزند. این مورد از دلایل خرابی باتری خودرو میتواند باعث نشتی در درزها یا اطراف پایهها شود. از شارژ بیش از حد باتری برای مدت زمان طولانی خودداری کنید و هرگز باتری تخلیه شده را در دمای انجماد نگهداری نکنید.
5. خوردگی پایانهها
در طول استفاده از باتری، واکنشهای شیمیایی داخل آن مقدار کمی از هیدروژن و اکسیژن را از مواد الکترولیت جدا میکنند. اگر هیدروژن به محیط فرار کند، باعث ایجاد یک محیط خورنده میشود. یک درز طبیعی که هیدروژن از آن خارج میشود، در اطراف باتری قرار دارد و در پایانهها خوردگی ایجاد میشود.
خوردگی بیشتر در ترمینال منفی نشان دهنده وضعیت شارژ کم است؛ در حالی که شارژ بیش از حد بیشتر به دلیل تجمع در ترمینال مثبت است. اگر روی پایانههای باتری خوردگی ایجاد شد، میتوان آن را با اسپری پاککننده باتری خنثی کرد و آن را شست یا دوغاب جوش شیرین و سرکه میتواند پایانهها را خنثی و تمیز کند.
6. اتصال کوتاه داخلی ناشی از ریختن مواد صفحه
صفحات سربی مکانیکی به تدریج و با عبور یونها از صفحه مثبت به صفحه منفی دچار سایش و سپس در حین شارژ شدن معکوس میشوند. فرسایش آهسته بر روی صفحات از کریستالهای سولفیت که روی صفحات تشکیل میشوند، باعث میشود تا مقداری از مواد سرب ریخته و در ته قاب باتری بنشیند.
هنگامی که یک اتصال کوتاه از مواد صفحه ریخته شده رخ میدهد، معمولاً پای یک باتری کهنه در میان بوده و به احتمال زیاد کاهش قابل توجه ظرفیت مشهود است. این مورد از دلایل خرابی باتری خودرو است؛ بنابراین باتری باید تعویض شود.
7. اتصال کوتاه از خرابی جداکننده
یکی دیگر از مهمترین دلایل خرابی باتری خودرو، زمانی است که جداکنندههای باتری ذوب شده و از کار میافتند. هنگامی که جداکننده اجازه میدهد صفحات آند و کاتد با هم تماس داشته باشند، کوتاهی داخلی رخ میدهد.
گرمای زیاد معمولاً نتیجه این اتفاق است که به عنوان فرار حرارتی شناخته میشود و باتری میتواند در عرض چند دقیقه کاملاً تخلیه شود. جلوگیری از خرابی جداکننده به سادگی استفاده از باتری با دقت و محکم کردن آن در محفظه موتور است.
با امدادخودرو پایتخت دیگر نگران خرابی باتری نباشید!
از کجا بفهمیم باتری خودرو خراب است؟ برای اینکه بدانید باتری خودرو شما به چه دلیل خراب شده، بهتر است از متخصصان این حوزه کمک بگیرید. متخصصان امداد خودرو پایتخت با سابقهای که دارند، این مجموعه را به بهترین امداد خودرو همدان تبدیل کردهاند.
پس در صورتی که با خرابی باتری اتمی خودرو مواجه شدهاید یا به خدماتی مانند: امداد خودرو نهاوند، امداد خودرو ملایر و امداد خودرو بهار نیاز دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.
سخن آخر
مهمترین دلایل خرابی باتری خودرو شامل کاهش ظرفیت، سولفاته شدن، صفحات شکسته از لرزش، خراب شدن قاب، خوردگی پایانهها، اتصالات کوتاه و… میشوند. چند راهکار برای رفع این خرابیها را شرح دادیم؛ در صورتی که با خراب شدن باتری خود روبرو شدهاید، بهتر است با متخصصان تماس بگیرید.
سؤالات متداول
- دلایل خرابی باتری خودرو چیست؟
صفحات شکسته از لرزش، کاهش ظرفیت، خوردگی پایانهها، سولفاته شدن، خراب شدن قاب، اتصالات کوتاه و…
- چگونه خوردگی پایانه باتری خودرو را رفع کنیم؟
آن را با اسپری پاککننده باتری یا دوغاب جوش شیرین و سرکه خنثی و تمیز کنید.
- چگونه از باد کردن باتری خودرو جلوگیری کنیم؟
از شارژ بیش از حد باتری برای مدت زمان طولانی خودداری کنید و هرگز باتری تخلیه شده را در دمای انجماد نگهداری نکنید.
تعرفه خدمات امداد خودرو پایتخت:
شرح اجرت خدمات | موقعیت جغرافیایی | نیسان زنجیری | نیسان چرخگیر | هزینه حمل بیش از ۱۰ کیلومتر | |
ا | اجرت بکسل خودرو های تیپ ۸ تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ٢,٧٠٠,٠٠٠ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ
80،000ریالبه هزینه پایه اضافه می شود در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ 95،000ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ٣,٧٠٠,٠٠٠ | |||
2 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |||
3 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | |||
اجرت بکسل کلیه خودروها با خودرو سوار تا ۱۰ کیلومتر |
شهر و جاده |
۵,۲۴۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال هزینه پایه اضافه می شود.
در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
سایر مقالات:
بدون دیدگاه