طریقه استفاده صحیح از سیستم تهویه مطبوع خودرو (Air condition)
آیا شما هم درباره سیستم تهویه مطبوع خودرو اطلاعات کافی ندارید و نمیدانید نحوه عملکرد آن چگونه است؟ سیستم تهویه برای ماشینها صرفاً برای راحتی سرنشینان در خودروهای جدید طراحی شده است. اگر شما هم تمایل دارید با سیستم تهویه خودرو بیشتر آشنا شوید، با ما همراه شوید.
سیستم تهویه مطبوع خودرو چیست؟
یک آپشن جدید که در خودروهای مدرن کار گذاشته شده و قابلیت کنترل دمای درون کابین را دارد، سیستم تهویه مطبوع نامیده میشود. این سیستم مناسب تابستان و زمستان است؛ یعنی در هوای گرم دمای داخل کابین را کاهش میدهد و در زمستان به گرم و مطبوعشدن دمای درون کابین کمک میکند.
برخی افراد سیستم تهویه را کولر خودرو میدانند؛ اما قابلیت این سیستم بیشتر از این حرفها است. سیستم تهویه در واقع هوای داخل ماشین را متعادلسازی کرده و برای سرنشینان شرایط مناسبی را فراهم میکند؛ پس این کار را هم کولر و هم بخاری متناسب با شرایط آبوهوایی انجام میدهند.
کنترل دمای درون کابین، کنترل رطوبت کابین، جریان هوای متعادل، کنترل سرعت وزش هوا، تصفیه هوا و ایجاد شرایط مطلوب برای افراد درون کابین از وظایف دستگاه تهویه هوا ماشین هستند.
اجزای سیستم تهویه مطبوع خودرو
سیستم تهویه خودرو مانند یک مداربسته، از ابتدا و انتهای آن به هم متصل است. وقتی سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو قابلیتهای متنوع دارد؛ بنابراین از اجزای درونی پیچیدهای تشکیل شده است.
اجزای تشکیلدهنده تهویهمطبوع در خودروها بهصورت زیر است:
- کمپرسور که از بخش سیستم سرمایشی خودرو بهحساب میآید.
- رسیور درایو که برای جذب قطرات آب در گاز کولر از آن استفاده میشود.
- شیر انبساط که فشار هوا به داخل کابین خودرو را کنترل میکند.
- اوپراتور که از قطعات کولر بوده و به آن تبخیرکننده هم گفته میشود.
- کندانسور که یک رادیاتور چگالنده است و در سیستم گرمایشی و سرمایشی به کار میرود.
طرز کار سیستم تهویه مطبوع خودرو
فشردهسازی گاز مبرد توسط کمپرسور آن را از حالت گاز به مایع تبدیل میکند. در لولههای چگالنده مایع خنککننده جریان دارد که موجب ترکیب مواد خنککننده با هوای خارج از خودرو میشود. بهخاطر گرم بودن چگالنده بین مایع خنککننده و هوای تازه کاهش حرارت ایجاد میشود و هوای گرم از ماشین خارج میشود.
سپس مایع خنککننده به درون رسیور درایو جریان مییابد. داخل رسیور درایو خشککن رطوبت هست که رطوبت را از گاز مبرد میگیرد؛ بعد برای کاهش میزان فشار، رطوبت به شیر انبساط منتقل میشود. در این مرحله گاز کمفشار مبرد در راستای اوپراتور قرار دارد.
اوپراتور هوای درون کابین خودرو را به قسمت میانی جذب میکند و ازآنجاییکه دمای مبرد سردتر از هوای جذب شده است؛ پس کاهش دما رخ میدهد. در مرحله آخر هوای خنک با پرههای بادبزن وارد کابین شده و رطوبت درون ماشین را کاهش میدهد.
انواع سیستم تهویه مطبوع خودرو
با بیان وظایف سیستم تهویه برای خودرو میتوان گفت که این سیستم از بخشهای مختلفی تشکیل شده است تا هر کدام در اجرای وظیفه خود بهترین عملکرد را داشته باشند. وقتی نام هر بخش گفته شود شما متوجه میشوید که هر کدام از بخشها زیر مجموعهای از سیستم پیچیده تهویه خودرو هستند.
انواع سیستمهای تهویه در خودرو عبارتاند از:
- کولر خودرو که برای خنککردن کابین درونی در فصل گرما از آن استفاده میشود.
- بخاری ماشین که برای گرمکردن کابین در فصل سرما از آن استفاده میشود.
- ACC که برای کنترل دما، رطوبت و سرعت وزش باد از آن استفاده میشود.
- گرمکن و سردکن صندلی که برای تنظیم دمای صندلی از آن استفاده میشود.
- گرمکن فرمان یک قابلیت جدید که در ماشینهای لوکس از آن استفاده میشود.
تعمیر سیستمهای جدید را با امداد خودرو پایتخت تجربه کنید!
تعمیرات آپشنهای جدید بهکاررفته در خودرو کار سخت و پیچیدهای است. مهندسین تعمیرات سالها تلاش کرده و در حرفه خود کسب مهارت کردهاند. امداد خودروی همدان با گردآوری بسیاری از کارشناسان باتجربه در مجموعه خود خدمترسانی را به نحو احسن انجام میدهد.
حمل خودرو در همدان، یدککش همدان و جرثقیل خودرو در همدان از دیگر خدمات این مجموعه هستند تا بدون هدررفتن زمان بهترین عملکرد را به مشتریان خود ارائه دهد. تنها لازم است با یکی از پایگاههای مستقر در جاده تماس بگیرید تا در کمترین زمان کنار شما حاضر شوند.
سخن پایانی
امروزه استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو بسیار رایج شده و در صورت وجود ایراد در آن راننده برای تأمین شرایط مناسب درون کابین خیلی سریع اقدام به تعمیر آن میکند. روشنکردن سیستم تهویه هیچ فشاری روی موتور ماشین وارد نمیکند.
سؤالات متداول
- چرا خودرو به سیستم تهویه نیاز دارد؟
برای مناسب کردن شرایط داخلی کابین خودرو، استفاده از تهویه لازم است.
- چه قسمتهایی جزو سیستم تهویه خودرو هستند؟
کولر، بخاری، گرمکن فرمان، گرمکن و سردکن صندلی و ACC
تعرفه خدمات امداد خودرو پایتخت:
شرح اجرت خدمات | موقعیت جغرافیایی | نیسان زنجیری | نیسان چرخگیر | هزینه حمل بیش از ۱۰ کیلومتر | |
ا | اجرت بکسل خودرو های تیپ ۸ تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ٢,٧٠٠,٠٠٠ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ
80،000ریالبه هزینه پایه اضافه می شود در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ 95،000ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ٣,٧٠٠,٠٠٠ | |||
2 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۳,۴۵۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |||
3 | اجرت بکسل خودرو های تیپB در جاده تا ۱۰ کیلومتر | جاده | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۷۶۰,۰۰۰ | |
شهر | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | ۲,۳۴۰,۰۰۰ | |||
اجرت بکسل کلیه خودروها با خودرو سوار تا ۱۰ کیلومتر |
شهر و جاده |
۵,۲۴۰,۰۰۰ | در جاده به ازای هر کیلومتر مازاد، مبلغ ۹۵,۰۰۰ ریال هزینه پایه اضافه می شود.
در شهر به ازای هر کیلومتر مازاد مبلغ ۱۱۰,۰۰۰ ریال به هزینه پایه اضافه می شود |
سایر مقالات :
بدون دیدگاه